Andrahandsuthyrning

Medlem har under vissa förutsättningar rätt att få hyra ut sin lägenhet i andra hand under en tid då man själv inte har möjlighet att använda lägenheten. För att medlem ska få lov att hyra ut sin lägenhet i andra hand krävs styrelsens godkännande eller tillstånd från hyresnämnden.

Ansökan om andrahandsuthyrning skall göras skriftligen och lämnas till styrelsen.

Läs om föreningens policy för andrahandsuthyrning under nedanstående länk:
Riktlinjer för andrahandsupplåtelse

Ansökan

  • Till ansökan om andrahandsuthyrning ska medlem lämna uppgifter om de hyresgäster som ska bo i lägenheten under den aktuella perioden.
  • I allmänhet beviljas tillstånd för ett år i taget och därefter behöver man inkomma med ny ansökan.
  • Den som hyr ut sin lägenhet är ansvarig för att andrahandshyresgästen följer föreningens regler och stadgar.
  • I ansökan ska skälet till andrahandsupplåtelsen anges.
  • I ansökan ska bostadsrättshavaren ange den tidsperiod som man söker tillstånd för. 

Några ytterligare saker att tänka på

  • Vid köp av bostadsrättslägenhet i föreningen står det i stadgarna att medlemskapet kan nekas om den som ansöker om medlemskap inte har för avsikt att använda bostadsrätten som permanentbostad. 
  • Andrahandsupplåtelse sker när en bostadsrättshavare låter någon annan självständigt bruka lägenheten, även om personen är en närstående. Vid en andrahandsupplåtelse krävs alltid styrelsens tillstånd innan hyresgästen flyttar in.

– Vad händer om jag hyr ut utan tillstånd?

Hyr du ut din lägenhet utan styrelsens medgivande får du först en anmodan om att ”vidta rättelse”. Det innebär antingen att du själv flyttar tillbaka till lägenheten och/eller att andrahandshyresgästen flyttar ut. 

– Vad händer om jag inte ”vidtar rättelse”?

Rättsliga konsekvenser kan följa av ett sådant förfarande. Medlem riskerar att förlora nyttjanderätten till bostadsrätten och att bli avhyst (vräkt).